USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET – päivittyvä lista kirjastojen sulkuaikana 17.3. – 13.5.2020

—————————————————————————————
HUOM! Kaikkien asiakkaidemme lainat on uusittu keskitetysti, eli kaikkien eräpäivien aikajänne on 9.6.2020
ja siitä eteenpäin (poikkeuksena laskutetut niteet).
Lainojen uusinta-asioissa sinun ei siis tarvitse ottaa
yhteyttä kirjastoon, lainasi on jo uusittu!
—————————————————————————————

Etäpalvelupisteemme tarjoavat neuvontaa, tietopalvelua ja digitukea puhelimitse, chatin kautta ja sähköpostitse ma-pe klo 9.00 – 16.00.

KIRJASTOKORTIN SAAMINEN

Onko nyt kirjaston ollessa suljettuna mitenkään mahdollista saada kirjastokortti, jos sellaista ei ole ennestään?

Uusia kirjastokortteja emme valitettavasti voi myöntää sulkuaikana, koska se vaatii henkilöllisyyden tarkistamisen. Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä kirjastoon, ja tarkistaa, ettei rekisteristämme sittenkin jo löytyisi jonkin aiemman kortin tiedot. Tällaisissa tapauksissa voimme poikkeuksellisesti puhelimitse myöntää jo olemassaolevan kortin tunnukseen liitettävän PIN-koodin. Palvelunumerot löydät ylläolevasta listasta.

VERKKOMAKSAMINEN

Miten tuo verkkomaksaminen käytännössä toimii teidän sivuilla?

Toimi alla olevien ohjeiden mukaan. Huomaa kuitenkin, että verkkomaksaminen toimii vain verkkokirjasto Finnan puolella, ei siis mobiilikirjasto Minnassa!

  • Kirjaudu sisään verkkokirjastoon kirjastokorttisi numerolla ja pin-koodilla.
  • Mene kohtaan Maksut.
  • Klikkaa Siirry maksamaan-painiketta.
  • Hyväksy maksunvälittäjälle lähetettävät tiedot.
  • Näkyviin tulee tiedot maksettavista maksuista ja maksajasta. Jos tiedoissasi on sähköpostiosoite, maksuista tulee vahvistus sinne.
  • Klikkaa Siirry maksamaan.
  • Valitse oma pankkisi ja kirjaudu tunnuksillasi.

Huom! Kaikki maksut on maksettava kerralla!
Verkkomaksamisen minimisumma on 0,65 €.
Maksut eivät sisällä mahdollisia saldokertymiä aineistosta, jota ei ole palautettu. Uusi lainasi tarvittaessa ennen verkkomaksamista.

Kun maksu on suoritettu, mahdollinen lainauskielto poistuu automaattisesti.


LAINOJEN UUSINTA

Miten voin uusia lainani sulkuajalla?

Huom! Kaikkien asiakkaidemme lainat on uusittu keskitetysti, eli kaikkien eräpäivien aikajänne on 9.6.2020 ja siitä eteenpäin (poikkeuksena laskutetut niteet). Lainojen uusinta-asioissa sinun ei siis tarvitse ottaa yhteyttä kirjastoon!

PALAUTUKSET 

Miten lainatut kirjat kannattaa palauttaa nyt kun kirjastot ovat kiinni? 

HUOM! Kaikkien asiakkaidemme lainat on uusittu keskitetysti, eli kaikkien eräpäivien aikajänne on 9.6.2020 ja siitä eteenpäin (poikkeuksena laskutetut niteet). Aineiston palautuksesta ei siis tarvitse huolehtia, ja kaikki palautusluukut onkin suljettu turvallisuussyistä.


VARATTU AINEISTO

Minulla on kirja varauksessa, mutten pääse sitä noutamaan kun kirjasto on kiinni. Mitäs nyt?


Koska varattua aineistoa ei voi kirjaston sulkuaikana noutaa, saapuneiden varauksien hakuaikaa on tällä hetkellä jatkettu 29.5.2020 asti.

Voit myös tarkistaa, sattuuko varaamasi kirja löytymään e-versiona Biblio-palvelustamme. Jos näin on, voit lainata kirjan sieltä ja poistaa varauksesi verkkokirjaston puolella.


PIN-KOODI 

Miten saan PIN-koodin, kun kirjastot ovat suljettuina? 

PIN-koodin saat sulkuaikana poikkeuksellisesti soittamalla näihin kirjaston asiakaspalvelunumeroihin klo 9.00 – 16.00:

017 182 318 tai 044 7182 319


OMATOIMIKIRJASTOT 

Ovatko omatoimikirjastot avoinna kirjastojen sulkuaikana? 

  • Kuopion kaupunginkirjaston kaikki toimipisteet, myös omatoimikirjastot, ovat suljettuina 17.3.-13.5.2020 
  • Lisätietoja: https://bit.ly/2Qn5khN


E-AINEISTOJEN KÄYTTÖ JA LAINAUS

Mitä kaikkia e-aineistoja voin käyttää kirjastonne kautta?

Finna-verkkokirjaston kautta voit lainata e-kirjoja ja äänikirjoja, katsoa elokuvia ja kuunnella musiikkia. Tarvitset vain kirjastokorttisi numeron ja siihen liitetyn PIN-koodin. Mikäli sinulla ei ole PIN-koodia, saat sen näin sulkuaikana poikkeuksellisesti soittamalla näihin kirjaston asiakaspalvelunumeroihin klo 9.00 – 16.00 välisenä aikana:
017 182 318 tai 044 7182 319
Katso tarkemmin: https://kuopio.finna.fi/Content/eaineistot

HUOM! Valitettavasti lehtipalvelu ePressin lisenssimme ei ole etäkäyttöinen, eli ePress ei ole käytössä sulkuaikana.


BIBLIO (e-kirjapalvelu https://kuopio.bibliolibrary.fi/)

Biblio-palvelusta sanotaan, että ”Voit lainata 12 kirjaa kuukaudessa.” Onko tämä kalenterikuukausi vai 31 päivää lainauspäivämäärästä?

Asiakas voi lainata 12 kirjaa kalenterikuukaudessa. 


MOBIILIKIRJASTO MINNA

Mikä ihmeen mobiilikirjasto Minna?

Mobiilikirjasto Minna on ladattavissa ilmaiseksi IOS-ja Android-sovelluskaupoista, ja sen avulla voi uusia lainoja älypuhelimellaan. Sovellus on kevyt, ja se toimii kirjastokortin numerolla sekä PIN-koodilla. Kaverilainatoiminnolla voit siirtää kaverilla lainassa olevan teoksen suoraan itsellesi, jolloin se samalla poistuu kaverin lainoista. Tämä edellyttää sitä, että teillä molemmilla on sovellus käytössänne (katso opasvideo).


FYYSISTEN AINEISTOJEN JAKELU, ESIM. KIRJAKASSIT

Olisiko mahdollista, että myös Kuopio alkaisi kerätä ja tarjota asiakkaille kirjakasseja?

Olemme tietoisia, että kirjakassi-ideaa kokeillaan tai harkitaan parhaillaan joissain Suomen kirjastoissa. Kuopion kaupunginkirjasto toimii nyt kuitenkin ehdottomasti virallisten linjausten ja suositusten mukaisesti, eli pyrimme kaikin keinoin estämään koronaviruksen leviämistä. Emme halua kannustaa ihmisiä turhaan poistumaan kotoaan järjestämällä poikkeuspalveluita, kuten fyysisten aineistojen jakoa asiakkaille. Eihän vielä myöskään varmuudella tiedetä, miten kauan mahdolliset taudinaiheuttajat elävät eri pinnoilla, kuten huokoisessa paperissa, jota ei voi desinfioida.

Meillä on kuitenkin tarjolla laaja valikoima e-kirjoja, äänikirjoja, musiikkia, ooppera- ja balettitallenteita sekä elokuvia verkkokirjastossamme: https://kuopio.finna.fi/Content/eaineistot. Näitä aineistoja (pois lukien vain kirjaston verkossa toimivat e-lehdet) pääset käyttämään omalla kirjastokortillasi. Tarvitset vain kirjastokorttisi numeron ja siihen liitetyn PIN-koodin. Mikäli sinulla ei ole PIN-koodia, saat sen näin sulkuaikana poikkeuksellisesti soittamalla näihin kirjaston asiakaspalvelunumeroihin klo 9.00 – 16.00 välisenä aikana:
017 182 318 tai 044 7182 319

Lisäksi jaamme jatkuvasti Facebook-sivuillamme https://www.facebook.com/Kuopionkirjasto/ vinkkejä nyt korona-aikaan poikkeuksellisesti kaikille avatuista, yleensä maksullisista verkkopalveluista, sekä muista hyödyllisistä e-aineistopalveluista. Sivuille on tulossa myös itse tuottamaamme materiaalia asiakkaille, esimerkiksi etäsatutunteja ja kirjavinkkausta.